REKLAMA

fotografia dziecięca i noworodkowa

poniedziałek, 07 kwiecień 2014 02:00

Tony szkolnych kanapek lądują w koszu – raport z badań „Talent do niemarnowania”

1

Marnowanie żywności to problem szybko nabierający wagi.


Rocznie Polacy wyrzucają 9 milionów ton jedzenia, co daje nam niechlubne 5 miejsce w Europie. Aby zahamować wzrost tego problemu, należy nie tylko zmienić codzienne nawyki, ale i uczyć prawidłowej postawy już najmłodszych. Tymczasem wg badań „Talent do niemarnowania”, przeprowadzonych przez instytut MillwardBrown na zlecenie programu Tesco dla Szkół, co najmniej 4 500 uczniów podstawówek i gimnazjów regularnie wyrzuca zdatne do spożycia jedzenie do szkolnego kosza. Co gorsza, bardzo niska jest świadomość problemu wśród samych nauczycieli.

Skala problemu a świadomość
Co trzeci z 1000 ankietowanych nauczycieli zauważa w swojej szkole problem i ocenia liczbę regularnie marnujących uczniów na ok. 13%. „40% Polaków przyznaje się, że zdarza im się wyrzucać żywność – na tym tle wskaźnik 13% dzieci regularnie marnujących jedzenie w szkołach wydaje się niedoszacowany przez nauczycieli, którzy ignorują takie zachowania, bo nie zdają sobie sprawy, że stanowią część większego, globalnego problemu” – mówi Marek Borowski, Prezes Federacji Polskich Banków Żywności. Wyniki badania wskazują, że częściej problem raportowali nauczyciele klas młodszych, mniejszych szkół i z małych miejscowości oraz w województwach wschodnich. „Niekoniecznie znaczy to, że te dzieci więcej marnotrawią, tylko że ich nauczyciele są bardziej wrażliwi na ten problem i uważniej obserwują swoich uczniów. Należy też pamiętać, że większość jedzenia marnuje się w domu. To, co widzą nauczyciele, to tylko wierzchołek góry lodowej” – dodaje Borowski. Tylko 7% badanych nauczycieli deklarowało, że zna skalę problemu marnowania żywności, a z nich ponad połowa skrajnie go nie doszacowała – uważali, że w Polsce rocznie marnuje się mniej niż 1 mln ton żywności (zamiast faktycznych 9 mln ton).
Wg szacunków nauczycieli, rocznie w Polskich szkołach dzieci wyrzucają co najmniej 1 600 ton jedzenia, wartego minimum 236 250 zł.

2


3

Co i dlaczego marnują dzieci
Większość żywności lądującej w szkolnych koszach to kanapki (58%); uczniowie marnują też sporo produktów ze szkolnej stołówki (np. surówki – 42%, zupa – 34%, kasza/ryż – 33%). Wiodąca przyczyna marnowania (84%) to wybieranie przez dzieci słodyczy i słonych przekąsek zamiast drugiego śniadania z tornistra. Często uczniowie wyrzucają też rzeczy, które po prostu im nie smakują – dotyczy to aż 70% posiłków przygotowanych przez rodziców i 50% ze szkolnych stołówek. Wreszcie do marnotrawstwa przyczyniają się zbyt duże porcje – 31% dostaje za duże drugie śniadanie od rodziców, a 12% nie jest wstanie przejeść porcji ze stołówki. „Rodzice, starając się dbać o zdrowe żywienie dziecka i podając im na siłę pełnowartościowe, ale nie lubiane potrawy, osiągają czasem skutek odwrotny do zamierzonego. Wprowadzanie nowości powinno odbywać się małymi krokami, inaczej ryzykujemy, że zdrowa kanapka z ciemnego pieczywa wyląduje w koszu, a dziecko kupi sobie batonik” – mówi psycholog dziecięcy, Marta Żysko-Pałuba.

Potrzeba edukacji
Badanie zostało zrealizowane w ramach ewaluacji programu Tesco dla Szkół – „Talent do niemarnowania”, który jako pierwszy ogólnopolski program edukacyjny był w całości poświęcony problemowi marnowania żywności. „Szacunek wobec żywności jest integralną częścią strategii marki Tesco i polityki społecznej odpowiedzialności firmy. Program Tesco dla Szkół od 2002 r. wspiera szkoły dostarczając nowoczesny sprzęt dydaktyczny oraz pomaga edukować w ważnych społecznie kwestiach poprzez zabawę. Cieszymy się, że także w tak trudnym temacie, jak marnowanie żywności, udało nam się osiągnąć ten cel” – mówi Czesław Grzesiak, Wiceprezes zarządu Tesco Polska. Wśród nauczycieli biorących udział w programie zaobserwowano aż 5-krotny wzrost wiedzy i świadomości problemu, poświęcali oni też tej tematyce dwukrotnie więcej czasu na zajęciach z uczniami. Aż 97% z nich twierdzi, że program zwiększył wiedzę ich uczniów na temat niemarnowania, a ponad połowa z nich raportuje, że po udziale w programie problem marnowania żywności w ich szkole się zmniejszył.
Potrzeba edukacji wciąż jest ogromna. 80% badanych nauczycieli nie zna żadnych programów edukacyjnych, które mogłyby im pomóc w uczeniu dzieci o konieczności niemarnowania jedzenia, za to aż 95% chętnie wykorzystałoby pomoce dydaktyczne (scenariusze lekcji, materiały interaktywne dla uczniów itd.) do wprowadzenia tej tematyki do swoich klas. „Świadomość, że marnowanie żywności stanowi w Polsce wielki i rosnący problem, ogólnie jest dość niska, jak wskazuje badanie świadomości nauczycieli. Niestety, do ‘kraju tego, gdzie kruszynę chleba podnoszą z ziemi’ dziś już nam daleko. Edukacja dzieci, a przez nie całych rodzin, w tej kwestii jest niezwykle potrzebna” – dodaje Czesław Grzesiak, Wiceprezes zarządu Tesco Polska.

4


O badaniu:
„Talent do niemarnowania” – badanie przeprowadzone na próbie 1000 nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych w Polsce, w tym na ok. 200-os. próbie nauczycieli uczestniczących w programie Tesco dla Szkół – „Talent do niemarnowania”, na zlecenie Tesco dla Szkół, przez MillwardBrown SMG/KRC, 01.2014. Pełen raport z badania dostępny na www.tescodlaszkol.pl oraz portalu www.odpowiedzialnybiznes.pl, który jest patronem badania.

Maja Głuśniewska
Garden of Words

REKLAMA

Fotograf Jasło

 

Dodaj komentarz

Redakcja portalu www.miastojaslo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zawartych w komentarzach użytkowników.
Redakcja zastrzega sobie prawo do wycięcia całego komentarza lub jego fragmentu. Wszystkie komentarze wymagają akceptacji administratora portalu. Dodanie komentarza jest jednoznaczne z akceptacją zasad zawartych w regulaminie portalu.

Regulamin